هنرمندانی که دل در گرو حسین (ع) دارند | روایتی از حضور اصحاب رسانه و هنر مشهد در هیئت مذهبی ماه + فیلم یک تنگ بلور در میدان مین آداب استغفار و توبه چیست؟ امام‌سجاد(ع) مظهر تقوا و تواضع است تضمین بقای دین و سلامت اجتماع با امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر نگاهی به بینش و منش واعظ شهیر مرحوم آیت ا... غلامرضا دهشت| عالم خیراندیش ۶ نمایش آیینی و تعزیه‌خوانی در محرم و صفر مجوز اجرا گرفتند ویژه‌برنامه‌های عزاداری دهه دوم محرم در حرم امام‌رضا(ع) خواب ممنوع، روزِ بیداری است! یادی از شیخ احمد کافی به‌مناسبت سالگرد درگذشت این واعظ محبوب ۲۰۰ مسجد استان در رویداد نوجوانانه تربیتی «هشتادیوم» پای کار هستند بازخوانی اهداف بنیادین قیام عاشورا در آینه عقل و نقل رونمایی از طرح حفظ تصویری قرآن کریم در مشهد + فیلم پژمان‌فر: باید بی‌سوادی قرآنی را در کشور برطرف کنیم پیش‌بینی تشرف بیش از ۵۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه پایانی صفر چراغ روشن خیمه روشنی چراغ دل است طلایه دار وحدت | یادی از مرحوم آیت الله محمد کفعمی خراسانی، هم زمان با سالروز رحلتش فلسفه خلقت در تبیین سیدالشهدا (ع)
سرخط خبرها

دختر‌ها بعد از خرابه شام، بابایی شدند!

  • کد خبر: ۲۳۸۲۳۹
  • ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
دختر‌ها بعد از خرابه شام، بابایی شدند!
برای آنها که اهل روضه‌ها و منابر دهه اول محرم‌اند و می‌دانند رسم این دهه بر آن است که هر شب به یکی از شهدای شاخص کربلا اختصاص بیابد، شب سوم محرم، شب باب‌الحوائج حضرت رقیه‌خاتون (س) است.

برای آنها که اهل روضه‌ها و منابر دهه اول محرم‌اند و می‌دانند رسم این دهه بر آن است که هر شب به یکی از شهدای شاخص کربلا اختصاص بیابد، شب سوم محرم، شب باب‌الحوائج حضرت رقیه‌خاتون (س) است؛ سه‌ساله‌ای که دست‌های کوچکش گره‌های بزرگ را باز کرده است؛ گره‌هایی که قوی‌ترین و داناترین آدم‌ها در باز کردن آنها مانده‌اند، اما او که عزیز دل بابا بود و از کرامات پدر به‌وفور به ارث برده بود، یک‌تنه کار را تمام می‌کند، تاجایی‌که علما و قدیمی‌تر‌ها ما را توصیه می‌کردند که اگر کاری با امام‌حسین (ع) دارید و می‌خواهید جواب رد نشنوید، این دختر سه‌ساله را واسطه کنید؛ دختری که نه مثل برادرش علی‌اکبر (ع) خطبه و رجز خواند، نه مثل عموعباس صف‌شکنی کرد و دل به دریای علقمه زد و نه مثل عمه‌جان زینب (س) پرستاری و اسیرداری کرد، اما داستان کارستانِ او در خرابه شام، تاریخ را به شگفت آورد.

به‌گمانم از همان خرابه بود که عشق دختر‌ها به پدر ضرب‌المثل و مشهور شد که «دختر‌ها بابایی‌اند»؛ از همان خرابه، صدای دختری سه‌ساله، بزرگ‌ترین منبر و بلندگوی عاشورا شد و هنوز هم صدای بابابابا گفتن‌هایش به گوش آزادگان می‌رسد و چه دل‌ها که به عشق رقیه‌جان به خیمه‌گاه حسینی مشرف شده‌اند.

این نازدانه همان‌قدر که برای پدر و عمه‌جان عزیز بود، در روضه‌ها و عزاداری‌های محرمی ما نیز شأن و مقامی خاص دارد و برای شب سوم محرم، سنگ‌تمام می‌گذاریم؛ از نذر اسباب‌بازی و عروسک گرفته تا توزیع خوراکی‌های محبوب بچه‌ها به نیت آن نازدانه. روضه‌های این سه‌ساله هم سوز خاص خود را دارد و سردترین قلب‌ها را هم به درد می‌آورد؛ دخترکی سه‌ساله و نازدانه که یک‌شبه مثل مادرش حضرت زهرا (س) قدکمانی شد، خنده روی لبانش یخ زد و جایش را گریه‌های بی‌امان گرفت و آخر هم زیر بار غم نبودِ پدر تاب نیاورد و همان شد که می‌دانیم... برای همین هم، دم‌ها و سینه‌زنی‌های شب سوم محرم به نام و یاد اوست. سینه‌زنان و گریه‌کنان از زبان پدر و دختر دم می‌گیرند و برایش می‌خوانند:

«گل پرپر زهرا خوش آمدی‌ای بابا!
شده این ویرانه گلشن چشم ما بر رویت روشن
ابتا حسین مظلوم...
بابا پس پیکرت کو علی‌اکبرت کو؟
دخترت شد مضطر تو شده غرق خون سر تو
ابتا حسین مظلوم...
رخسار من شد نیلی خوردم از دشمن سیلی
قامتم گشته خمیدهشدم از عشقت شهیده
ابتا حسین مظلوم».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->